Het Zakelijke Hart

HeartCoreResults ontstaat als ik met hartkloppingen in bed lig

Leestijd: 4 minuten

Update: na de publicatie van mijn boek Het zakelijke hart werd deze titel uiteindelijk ook de naam van mijn bedrijf. HeartCoreResults bleek te ingewikkeld te zijn voor Nederland.

Toen, toen wist ik het nog niet.

Ik werd best wel een beetje afgeleid.

Door mijn hart.

Nú, kan ik het verband leggen.

Tussen mijn hartkloppingen en de start van mijn nieuwe onderneming: Heartcore Results. Nú, weet ik dat ik met 120km per uur op de perfecte route naar het dorpje Hartaanval reed.

Gelukkig neem ik op tijd een andere afslag

Gelukkig leer ik op tijd mijn eigen innerlijke familie kennen én regisseren.Het schildenmodel van de Innerlijke Familie is ontwikkeld door psychologe Arienne Klijn.

Binnen het schildenmodel maak je onderscheid tussen vier archetypen of te wel, vier intelligenties, met ieder hun eigen kwaliteiten en schaduwkanten.

Ik ben opgeleid om dit model in te zetten voor coaching en advieswerk.

Terug in de tijd

Ik schrijf me op 17 september 2001 in bij de Kamer van Koophandel in Amsterdam. Ik begin met ondernemen. Of de zon scheen weet ik niet meer. Wel dat ik me afvroeg of het handig was mijn onderneming te beginnen met een vakantie naar New York. Moet een ondernemer niet eerst geld verdienen voor hij het uitgeeft? 

Bij terugkomst van vakantie ben ik echter vrolijk gestemd. Ik heb geld over van de afkoop van een reorganisatie ontslag. Binnen een maand mijn eerste grote opdracht.

De eerste 12,5 jaar

Die zijn spannend, leuk, bijzonder, pittig, emotioneel, vormend, ondeugend, ontdekkend, lerend en gevend. Alles wat het LEVEN met hoofdletters brengt komt voorbij: relaties, vrienden, familie, werken, gezondheid.

Opdrachten waarin ik knoeperhard werk in binnen en buitenland die ik afwissel met periodes van reizen, opleidingen volgen, herstellen van een hernia, niets doen of een huis kopen en verbouwen.

Mijn hele innerlijke familie is involved

Hun kwaliteiten komen goed van pas:

  • Mijn innerlijke man is trots op wat hij bereikt, een harde werker met gevoel voor arbeidsethos. “U vraagt, wij draaien” is een van zijn motto’s en hij is snel en doel- en resultaatgericht.
  • Mijn innerlijke jongetje is nieuwsgierig, leergierig, houdt van avontuur en komt volop aan zijn trekken.
  • Mijn innerlijke meisje houdt van mensen. Contact met mensen vindt ze fijn. Ze is hoog-sensitief en weet vaak wat er nodig is voordat iemand iets zegt.
  • Mijn innerlijke vrouw is praktisch van aard, ziet de samenhang in wat er nodig is en procesgericht.

Maar dan

Mijn oh zo heerlijke en prachtige innerlijke familieleden blijken niet perfect te zijn. Met elkaar hebben ze in de loop der jaren een grote kuil gegraven. Hier dukelen we met elkander toch maar mooi in.

De keerzijde

  • Meisjes die van harmonie houden kunnen vervallen in pleasen.
  • Jongetjes die van avontuur houden verliezen regelmatig alle gevoel voor tijd.
  • Mannen die resultaatgericht en plichtsgetrouw zijn werken af en toe té hard.
  • En wanneer mijn innerlijke man doordendert, negeert hij mijn innerlijke vrouw. Haar wijze woorden “we hebben behoefte aan rust, op tijd naar bed, even ademhalen of een ommetje lopen” worden niet gehoord

Ik rijd met 120 op de perfecte route naar Hartaanval

Die nacht word ik wakker met hartkloppingen. In eerste instantie maak ik me zorgen (meisje). Dan vraag ik me af of ik wel of niet mijn huisarts moet bellen (vrouw). En ik word boos op mezelf dat ik het zover heb laten komen (man).

Mijn hart komt tot rust maar niet voor lang.
De nacht erop keren de hartkloppingen terug.

Nu rest nog maar één gedachte

Wat als ik niet meer wakker word? Waar gaat mijn leven nú over en waar wíl ik dat het over gaat? Dit gaat zo niet langer.

Is dit alles? (oehoehoehoe)
Is dit alles? (oehoehoehoe)
Mmm, is dit alles wat er is?
Is dit alles? (oehoehoehoe)
Ohohohoho, is dit alles? (oehoehoehoe)
Is dit alles wat er is?

Doe Maar, 1982

Mijn perfectionist

Innerlijke mannen zijn de schatbewaarders van onze innerlijke ‘regelboekjes’. Hierin tekenen ze alle regels op waarvan ze vinden dat ze die moeten onthouden zoals wat ‘moet, nodig is, niet anders kan en echt het beste is’.

Deze regels verzamelen we tijdens ons leven. We leren ze van onze opvoeders, vrienden, leraren en collega’s. Op mijn eerste pagina stond bovenaan geschreven:

Ik Moet Dit Nu Perfect Doen

De perfecte regel voor de perfecte route naar Hartaanval.

Mooi niet dus

Gelukkig heb ik meer dan één innerlijke familielid.

Oh zo blij dat mijn vrouw niet helemaal afgehaakt was en zich verstaanbaar kon maken. En mijn hemel wat heb ik een wilskrachtig jongetje, die gaat over mijn levensenergie. Het hielp ook dat mijn meisje zo bang werd dat het wel op moest vallen. En godzijdank voor gummetjes. Daar kunnen zelfs mijn hardnekkige regels niet tegenop.

Gelukkig neem ik op tijd een andere afslag

En werd die nacht het zaadje geplant voor mijn nieuwe onderneming.

Met sommige zaadjes moet je soms even geduld hebben.

Ik ben een aantal jaren verder maar apetrots.

Ik start met HeartCoreResults

Nadat ik mijn boek schrijf wordt dit alsnog:

Logo Het zakelijke hart nadat ik mijn bedrijfsnaam veranderde van HeartCoreResults in Het zakelijke hart

Het zakelijke hart was eerst alleen een boek, maar is nu ook de naam voor mijn onderneming.

Ik werk graag met ZZP’ers en MKB’ers die een verschil willen maken: jij wil de wezenlijke transformatie waarvan jij allang weet dat ‘ie nodig is, nu echt realiseren: in jezelf, je bedrijf en voor onze planeet.

De ZZP’ers zijn meestal vrouw, hooggevoel, strong-willed én kostwinner. Zij willen hun ondernemersdroom realiseren en moeten het inkomen verzorgen. Die gedrevenheid hebben ze gemeen met de MKB’ers waarmee ik graag werk, meestal zijn die man, DGA, directeur of lid van het managementteam met een heldere visie en wens tot verandering. Beiden zijn zich bewust van het feit dat ze zelf het verschil maken en dat alle verandering bij henzelf begint.

Deel dit artikel

Plaats een reactie

Meer lezen?

Covey’s derde cirkel: de cirkel van regie

Covey’s derde cirkel: de cirkel van regie

Een derde cirkel? Stephen Covey’s model heeft er toch maar twee? Die van invloed (influence) en van betrokkenheid (concern)?
Ja dat klopt. Maar… er mist volgens mij een derde cirkel in zijn wereldberoemde model. Ik weet dat dit natuurlijk best een beetje boel brutaal is om zo te stellen. Maar ik meen het! Wat vind jij?

Lees verder
AI: een revolutie - ben jij er klaar voor?

AI: een revolutie – ben jij er klaar voor?

AI: een revolutie – ben jij er klaar voor? Heb je je kaartje gekocht, de stoelriemen vast en met je handen de railing vast? Want anno 2023 gaat het hard: snoei en snoeihard. Waarom je je als ondernemer in AI moet verdiepen en moet begrijpen hoe het je bedrijf kan raken!

Lees verder

Spreek je binnenkort!

Wat leuk dat je met mij van gedachten wilt wisselen. Ik hoor graag waar je het over wilt hebben en zie er naar uit je te spreken. Hartegroet, Madeleine Boerma