“Ben jij een uitvinder of een ondernemer?”
Auteurs en ondernemers Sarah en Bobby Hashemi maken hierin nadrukkelijk onderscheid tussen uitvinders en ondernemers.
Moet je kiezen dan? Is het eerste wat bij mij opkomt tijdens het lezen van hun boek Anyone can do it: 57 Real-Life Laws on Entrepreneurship.
Het verschil tussen uitvinders en ondernemers volgens Sahar en Bobby
Ondernemers volgen een proces dat je kunt leren.
Uitvinders zijn geniaal en vertrouwen op hun instinct.
In de woorden van Sarah en Bobby:
Entrepreneurs are different from inventors. Inventors are geniuses that come up with ideas while entrepreneurs make a business out of ideas. […] Inventors rely on their instinct and genius. […] Entrepreneurs on the other hand, follow a process that may be intuitive to some but can be learned by all.
Mijn innerlijke jongetje rebelleert
Innerlijke jongetjes zijn van levensbelang voor ondernemers en een van de vier archetypische kwaliteiten waar wij over beschikken. Lees hier meer over alle vier, hier meer over je innerlijke meisje en hier meer over je innerlijke vrouw.
Waarom zijn innerlijke jongetjes zo belangrijk voor ondernemers?
Innerlijke jongetjes vertegenwoordigen ons vermogen om te spelen, ideeën te genereren, creatief te zijn en grenzeloos te fantaseren. Ze staan symbool voor onze humor, levensenergie en autonomie. Als ze mogen doen waar ze zin in hebben en je ze alle (speel)ruimte geeft zijn ze op hun best.
Ook zijn ze vaak rebels, houden niet van regels en structuur en al helemaal niet van of-of keuzes.
Waaraan herken je je innerlijke jongetje?
Ze zijn actief op momenten waarin je
- boordevol inspiratie zit
- met enthousiasme op pad gaat om nieuwe klanten te ontmoeten
- een briljant idee hebt en niet kunt wachten om het uit te proberen
- jezelf verliest in fantasieën over je nieuwe product en pas om 2 uur ‘s nachts het licht uit doet
- iets zo graag wilt dat je iedereen die het niet met je eens is maar stom vindt
- heerlijk kunt lachen om jezelf
9 aandachtsgebieden van het innerlijke jongetje
Jongetjes zijn per definitie uitvinders
Ik hou van mijn jongetje én van zijn uitvindingen én ik ben ondernemer.
En nu zijn uitvinders ineens geen ondernemers?!?
Grmpf
Wie zijn Sarah en Bobby?
Zus Sahar en broer Bobby Hashemi zijn de oprichters van de Engelse koffieketen Coffee Republic. Ruim drie jaar voordat de succesvolle Amerikaanse keten Starbucks de oceaan oversteekt en een eerste Engelse Starbucks begint, openen Sarah en Bobby in november 1995 hun eerste Coffee Republic zaak. Het proces van idee tot opening duurt 12 maanden en een paar dagen. Inmiddels hebben ze ruim 200 coffee bars in Engeland en kun je ze met recht ondernemers noemen.
Hun boek is een gedetailleerd, chronologisch en fascinerend verslag van hoe je in 12 maanden een bedrijf op poten zet.
Een handleiding.
Met als belangrijkste boodschap dat dit voor iedereen is weggelegd. Mits je ondernemer bent en geen uitvinder. Mits je bereid bent het proces van ondernemen te leren. En mits je bereid bent dit vol te houden.
Wat vind je zelf?
Ben jij een uitvinder of een ondernemer?
Als ik het mijn jongetje vraagt zegt ie resoluut “ik ben ondernemer én uitvinder“.
Een boute bewering maar daar zijn innerlijke jongetjes goed in. Ze hebben lak aan wat anderen van ze vinden, ze hebben lef en veel fantasie.
Begrijp me niet verkeerd.
Ik hoor niet thuis in rijtjes met Spencer Silver & Art Fry, Bernd Schneider en Henry Ford. De laatste kreeg het voor elkaar dat de helft van alle autos in de wereld in 1918 een Ford T was. De eerste is bedenker van de post-its en de tweede van de vacuüm pomp om wijn langer goed te houden.
Mijn ideeën passen niet in de definitie van uitvinden die ik op wikipedia tegenkom:
“Een uitvinder is iemand die iets bedenkt, ontwerpt of vervaardigt wat nog niet eerder bestond. Vaak gaat het om een technisch beginsel of een technisch apparaat dat niemand eerder bedacht heeft.
Wikipedia
Ik kom niet voor in de Lijst van 24 Nederlandse uitvindingen en ik ben geen bekende Nederlandse ondernemer.
Maar ik vind ondernemers óók uitvinders
Als ondernemer moet je continue nieuwe ideeën genereren. Is het belangrijk dat je steeds opnieuw luistert naar je klant en antwoorden aanbiedt voor zijn vraagstukken. Zoek je bij elk nieuw product, elke nieuwe offerte en nieuwe blog wat wel en niet werkt.
Dat vind ik ook een vorm van uit-vinden.
Deze 10 belachelijk succesvolle uitvindingen staan weliswaar niet op jou of mijn naam, maar volgens mij hoeven we niet te kiezen tussen ondernemer en uitvinder.
Ik ben zelfs van mening dat uitvinden en hierbij je innerlijke jongetje optimaal inzetten, de enige manier is om blijvend succesvol te zijn.
Ondernemen = uitvinden
Jezelf. Elke dag opnieuw. Stap voor stap.
De succesvolle Engelse kok Lily Vanilli was nooit van plan zo succesvol te worden als ze werd, maar het gebeurde toch:
I never really had a dream because I don’t think I would have ever been brave enough to be so ambitious. It’s something that I have always loved. If I’d planned to do it, it would have terrified me. It would have seemed completely out of reach. […] It’s a dream come true.
Let vooral op wanneer ze zegt (3.07):
You need to understand why you need to be strict with the recipe – then you can start to enjoy its freedom.
Lily Vanilli
Ha.
Stiekem combineert zij ze ook: de uitvinder en ondernemer in haarzelf.
In de ultieme combinatie van
- het volgen van het proces van het recept (ondernemer)
- om juist daardoor nieuwe gerechten te ontdekken (uitvinder)
Wie je nodig hebt om je doel uit te stippelen en ondernemen vol te houden is een ander verhaal. Daar zijn jongetjes namelijk niet zo goed in. Dan moet je bij je Innerlijke Man zijn.
(creative commons foto credits jongetje met vliegeniersbril)