De Inner Development Goals: een houvast voor leiders.
Maar ook voor coaches, docenten, trainers, ouders en ondernemers.
Waarom?
Omdat leiderschap is niet iets wat je doet. Leiderschap belichaam je met huid en haar en dat betekent dat dit alleen kan als jouw leiderschap van binnenuit komt. En omdat je als coach, docent, trainer, ouder en ondernemer per definitie leider bent. In jouw rol heb je de kans anderen te begeleiden naar hun volle bloei als leider door het creëren van de juiste omstandigheden, maar meer nog door zelf het goede voorbeeld voor te leven.
Dan is het belangrijk dat je je eigen leiderschap van binnenuit ontwikkelt.
Houvast voor leiders
Wil je jezelf ontwikkelen als leider en anderen hierbij helpen, dan is het belangrijk dat jij en ik, dus wij allen:
- reflecteren op onze waarden
- contact maken met ons innerlijke kompas
- de moed hebben om aan te gaan wat gedaan/gezegd/gevoeld… (vul aan) moet worden
- aanwezig zijn in het contact
- en meer.
Voor sommige mensen is dit iets wat ze makkelijk afgaat. Voor anderen alleen maar in situaties die aan bepaalde voorwaarden doen zoals veilig, vertrouwd of controleerbaar. Weer anderen hebben steun, mentoring en oefening nodig.
Terwijl we allemaal weten dat de wereld ons continue confronteert met verandering, onverwachte situaties en uitdagingen.
Het framework, de bijbehorende toolkit en de diverse wereldwijde lokale communities ter ondersteuning van het werken met de Inner Development Goals kunnen houvast bieden om in alle situaties leiderschap te betrachten.
Ben jij een change agent?
Draag jij graag bij aan ervoor zorgen dat onze collectieve (!) wereld die geweldige veilige, bloeiende en groene plek die hij kan zijn? Laat je dan in ieder geval inspireren door het framework van die Inner Development Goals (IDGs). Wil je een stap verder gaan dan kun je jaarlijks bepalen welke kwaliteiten jij nog te ontwikkelen hebt, of een eigen IDG-hub starten, of het bij je klanten, in je gezin of in je bedrijf introduceren.
Voor wie zich trouwens afvraagt wat een change agent is, dit is mijn definitie:
Je bent intrinsiek gemotiveerd om een verandering te bewerkstelligen die onze collectieve wereld volhoudbaarder maakt voor iedereen, mens, dier en natuur.
En waarbij het niet langer draait om persoonlijk aanzien, ego en jezelf groter of kleiner maken dan de ander.
Plus, in en met liefde help je anderen om dit ook te kunnen.
Wat zijn de Inner Development Goals?
De Inner Development Goals zijn ondergebracht in een framework dat je kunt gebruiken om jezelf van binnenuit te ontwikkelen in volhoudbaar leiderschap ter ondersteuning van je rol als change agent.
Het framework kent 5 dimensies en 23 onderliggende vaardigheden en kwaliteiten die je als gids kunt gebruiken om jezelf te toetsen, te trainen en te ontwikkelen. De tool is tot stand gekomen door interviews en vragenlijsten en het uit elkaar rafelen van de antwoorden via cocreatie onder leiding van Thomas Jordan van de Universiteit van Gothenburg in Zweden.
De reden om dit framework te ontwikkelen komt voort uit het feit dat de uitvoering van de 17 Sustainable Development Goals (SDGs) nogal wat ons vraagt qua leiderschap. Er was eigenlijk geen tool om daarin te voorzien, vandaar de IDGs.
Door het materiaal volledig online beschikbaar te maken kan iedereen er direct mee aan de slag. NB. Let wel, je mag het niet commercieel inzetten door jezelf bijvoorbeeld ineens Inner Development Goals trainer te noemen.
De ontwikkeling van zowel het model als de ingebruikname op grote schaal is overigens nog in volle gang.
Verandering komt van binnenuit
De belangrijkste boodschap die ik eruit haal?
Verandering komt van binnenuit en als change agent, als leider van verandering kun je alle hulp en houvast gebruiken die er is.
Ik zie veel modellen langskomen en de Inner Development Goals raakte me door hun nadruk op de binnenwereld. Dat is iets wat in het kader van leiderschap altijd wel benoemd wordt, en waar je ook wel trainingen in kunt volgen, maar wat je zelden zo nadrukkelijk in een werkbaar en uitgewerkt model terugziet.
Hieronder de samenvatting van de categorieën en kwaliteiten – in het Engels omdat ik zelf altijd graag eerst het origineel lees voor ik met vertalingen ga werken.
Overzicht vijf IDG-categorieën en 23 kwaliteiten
1. Being – Relationship to self
Cultivating our inner life and developing and deepening our relationship to our thoughts, feelings and body help us be present, intentional and non-reactive when we face complexity.
- Inner compass: Having a deeply felt sense of responsibility and commitment to values and purposes relating to the good of the whole.
- Integrity and Authenticity: A commitment and ability to act with sincerity, honesty and integrity.
- Openness and Learning mindset: Having a basic mindset of curiosity and a willingness to be vulnerable and embrace change and grow.
- Self-awareness: Ability to be in reflective contact with own thoughts, feelings and desires; having a realistic self-image and ability to regulate oneself.
- Presence: Ability to be in the here and now, without judgement and in a state of open-ended presence.
2. Thinking – Cognitive skills
Developing our cognitive skills by taking different perspectives, evaluating information and making sense of the world as an inter- connected whole is essential for wise decision-making.
- Critical Thinking: Skills in critically reviewing the validity of views, evidence and plans.
- Complexity Awareness: Understanding of and skills in working with complex and systemic conditions and causalities.
- Perspective Skills: Skills in seeking, understanding and actively making use of insights from contrasting perspectives.
- Sense-making: Skills in seeing patterns, structuring the unknown and being able to consciously create stories.
- Long-term Orientation and Visioning: Long-term orientation and ability to formulate and sustain commitment to visions relating to the larger context.
3. Relating – Caring for others and the world
Appreciating, caring for and feeling connected to others, such as neighbors, future generations or the biosphere, helps us create more just and sustainable systems and societies for everyone.
- Appreciation: Relating to others and to the world with a basic sense of appreciation, gratitude and joy.
- Connectedness: Having a keen sense of being connected with and/or being a part of a larger whole, such as a community, humanity or global ecosystem.
- Humility: Being able to act in accordance with the needs of the situation without concern for one’s own importance.
- Empathy and Compassion: Ability to relate to others, oneself and nature with kindness, empathy and compassion and address related suffering.
4. Collaborating – Social Skills
To make progress on shared concerns, we need to develop our abilities to include, hold space and communicate with stakeholders with different values, skills and competencies.
- Communication skills: Ability to really listen to others, to foster genuine dialogue, to advocate own views skillfully, to manage conflicts constructively and to adapt communication to diverse groups.
- Co-creation skills: Skills and motivation to build, develop and facilitate collaborative relationships with diverse stakeholders, characterized by psychological safety and genuine co-creation.
- Inclusive mindset and intercultural competence: Willingness and competence to embrace diversity and include people and collectives with different views and backgrounds.
- Trust: Ability to show trust and to create and maintain trusting relationships.
- Mobilization skills: Skills in inspiring and mobilizing others to engage in shared purposes.
5. Acting – Enabling change
Qualities such as courage and optimism help us acquire true agency, break old patterns, generate original ideas and act with persistence in uncertain times.
- Courage: Ability to stand up for values, make decisions, take decisive action and, if need be, challenge and disrupt existing structures and views.
- Creativity: Ability to generate and develop original ideas, innovate and being willing to disrupt conventional patterns.
- Optimism: Ability to sustain and communicate a sense of hope, positive attitude and confidence in the possibility of meaningful change.
- Perseverance: Ability to sustain engagement and remain determined and patient even when efforts take a long time to bear fruit.
Relatie Inner Development Goals en de innerlijke familie?
Ja, dat kan ik niet laten.
Het schildenmodel biedt zoveel ruimte, houvast en manoeuvreerruimte voor jou en mij als mens, als leider en als ondernemer, dat ik natuurlijk naar de parallel kijk tussen beiden. Daarom zou ik dit dus ook als instrument gebruiken om de kwaliteiten uit het framework van de IDGs te versterken.
Ik zie de volgende links – waarbij ik het IDG-framework nog niet goed genoeg ken om zeker te zijn dat deze koppeling helemaal klopt. Dus ik houd een slag om de arm om dit overzicht t.z.t. aan te passen. Maar ik kom tot de volgende koppeling:
Domein van de innerlijke vrouw
Wat opvalt is dat vooral er vooral een beroep gedaan wordt op het domein van de Innerlijke vrouw wat ik best bijzonder vind ik om te zien. Dat gebeurt niet vaak en ik geloof oprecht dat onze wereld een stuk beter wordt als we meer en meer vanuit onze fysiek-intuïtieve intelligentie opereren.
Denk aan vragen als:
- Is dit pluis of niet pluis en voor wie?
- Gaat wat we doen goed zijn voor iedereen?
- Hebben we iedereen betrokken bij wat de bedoeling is?
- Weten we gezamenlijk wat de bedoeling is en hebben we de juiste betekenis gegeven aan onze plannen?
- Zijn we ons voldoende bewust van wat nodig is?
- Wat is nodig?
- Is er voldoende waardering voor alle stakeholders en alle elementen in wat we willen en wat we doen?
- En ga zo maar door.
Wat daarna opvalt is dat de andere drie schilden in vergelijkbare mate betrokken zijn met geen duidelijke voorkeur voor de een of de ander.
Het is wel opletten daarmee dat de innerlijke meisjes – de sociaal-emotionele intelligentie van alle betrokken stakeholders geborgd wordt. Want de Inner Development Goals gaan over persoonlijke ontwikkelingsdoelen, maar je ontwikkelt je nooit in isolatie, maar altijd door de samenwerking, spiegeling en interactie met anderen. Dit betekent zorgen dat iedereen zich veilig en verbonden weet waardoor in vertrouwen – in de samenwerking – iedereen zijn of haar eigen IDGs kan ontwikkelen. Dus, goed zorgen voor al die innerlijke meisjes.
De regisseur
Wat je tot slot wil is dat je jezelf regisseert. De regisseur is de vijfde intelligentie in het schildenmodel van de Innerlijke Familie en in deze blog ga ik dieper in op zijn rol en het principe van de regie nemen in. Voor wat betreft de IDGs: welke vaardigheden wil je meer laten zien, dieper belichamen en meer vaardigheid in krijgen? Hoe kun je jezelf hierin regisseren zodat het ook lukt? Mooie vragen waar je met jezelf mee aan de slag moet als je met de IDGs en/of het schildenmodel wil werken om meer volhoudbaar leiderschap te betrachten.
Leiderschap is niet iets wat je doet, maar wat je belichaamt!
Ik schreef het al in het begin:
Leiderschap is iets dat je niet doet maar belichaamt.
Je combineert je kwaliteiten, belichaamt deze in je wijze van opereren en houdt hierbij rekening met het gehele spectrum van onze collectieve wereld.
Ik maakte eind 2022 kennis met de Inner Development Goals door mijn lidmaatschap van Happy Planet Professionals.
Voor 2023 neem ik ze mee in mijn eigen ontwikkelplan.
Veel plezier als je met de IDGs aan de slag gaat.
Benieuwd wat je ervan vindt en als je dat wil delen, leuk!